ArtEZ 2013
Dit rapport kwam tot stand in nauwe samenwerking met Charlotte Bik, directeur Art & Design Arnhem, en Wilhelm Weitkamp, directeur Art & Design Zwolle.
Uit de inleiding
Voor u ligt de Kritische Reflectie van ArtEZ Academie voor Art & Design, één van de vier academies binnen ArtEZ hogeschool voor de kunsten.
Dit document is tot stand gekomen uitdrukkelijk ter ondersteuning van de diverse rapporten op opleidingsniveau. In de verschillende hoofdstukken van dit rapport worden de rol en het standpunt van de faculteitsdirectie over het betreffende onderwerp beknopt uiteengezet, waarna wordt verwezen naar de beschikbare documenten aangaande dat onderwerp. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een reflectieve paragraaf op het onderwerp en onderaan het hoofdstuk bevindt zich een overzicht van de genoemde documenten.
Leidend voor het schrijven van dit rapport is de zich continu evoluerende onderwijsfilosofie ‘Wit Licht’, die door de faculteit in 2010 werd ontwikkeld als instrument om waar en indien nodig verandering van het onderwijs te kunnen initiëren en bewerkstelligen. De opbouw van deze onderwijsfilosofie is nu tevens doorgevoerd in de structuur van dit rapport, wat zich op de volgende wijze heeft vertaald. Wit Licht kent een opbouw in drie delen, Inhoud, Vorm en Voorzieningen.
Het deel Inhoud handelt over de fundamentele overeenkomsten tussen de verschillende opleidingen binnen de beeldende kunst en vormgeving, gevat in de drie domeinen Verbeelding, Verantwoording en Reflectie. Op deze Inhoud wordt nader ingegaan in hoofdstuk 2 van dit rapport.
De Vorm zoals bedoeld in ‘Wit Licht’ betreft de didactiek en wijze van toetsing van het onderwijs. Deze onderwerpen komen aan de orde in respectievelijk hoofdstuk 2 en hoofdstuk 6 van dit rapport en zowel Inhoud als Vorm vertalen zich voorts in belangrijke mate in de diverse opleidingsrapporten.
De Voorzieningen – de personele, organisatorische, materiële en informatievoorzieningen – komen aan de orde in de hoofdstukken 3, 4, 5 en 6.
Hoe de gehele onderwijsfilosofie zich vertaalt in de uitvoering wordt in hoofdstuk 1 uiteengezet.
In deze inleiding lichten wij toe wat de huidige stand van zaken is van de faculteit Beeldende Kunst en Vormgeving van ArtEZ. Hoe ziet de directie de rol van de faculteit, wat zijn de context en interne en externe factoren waarmee men te maken heeft en tot slot hoe ziet de ontwikkeling van de faculteit er naar de toekomst uit?